Olen se mies joka

viisisataa vuotta sitten

otti keväällä kirveen

kaatoi kasken rieskamaaksi

poltti ja vierti ohralle ja nauriille

niillä eväillä aloitin huhtakasken

poltin kahden vuoden päästä

kylvin korpirukiin

jonka halla vei

 

Olen se mies

joka sata vuotta myöhemmin

pantiin kirkonmäellä häpeäpaaluun

kirkonmenojen avajaisiksi

ja poltettiin iltanuotiolla noitana

 

Olen mies

kolmen vuosisadan takaa

joka repesi keskeltä kahtia

kasakoiden hevosten välissä

ja käveli sata vuotta myöhemmin

pölyistä tietä kenkärajoissa

pussi selässä kerjuulla

ja ammuttiin myöhemmin

hiekkamontussa tuomittuna

osallisuudesta kapinaan

 

Olen vuosisatojen tarina

hävinneiltä teiltä nousseesta

kenkien pölystä joka kulkeutui

kaukaisen meren pohjaan olen

hien pölyn ja veren

sinnitteleviä yhdisteitä

kenkänahkoihin paahtuneita

joista riitti riekale arkeologille